תגמול הוני

תוכניות תגמול הוני הן כלי חשוב ביותר לארגון. הן מגובשות לרוב עבור מנהלים בכירים בחברות ציבוריות או פרטיות במגוון ענפים. באמצעות תוכניות תגמול הוני, ניתן לייצר תחושה של שותפות בין העובדים לבין בעלי החברה. התוכנית מסייעת לביסוס הקשר בין ביצועיה החברה בטווח הארוך ובפרט ביצועי המניה לבין התגמול המשולם לעובדיה בפועל.

תגמול הוני הוא סוג של תגמול המסתכל קדימה, אל העתיד. הוא נגזר מעליית הערך הצפויה של החברה בעתיד או מהשינוי במחיר המניה ביחס למחיר המימוש שנקבע. זוהי תוכנית היוצרת עבור העובד פוטנציאל לתגמול משמעותי במקרה של שיפור ביצועי החברה בטווח ארוך, בין 3-5 שנים קדימה.  

אופציות, מניות חסומות, יחידות מניות חסומות, מניות חסומות תלויות ביצועים, יחידות פאנטום – כולם מהווים כלים מקובלים בתוכניות מבוססות הון מניות.

לבחירת כלי התגמול ישנה השפעה רבה על גובה התגמול, על הערך הנתפס של התוכנית בעיני העובדים, על אחוז הדילול, גובה ההוצאה החשבונאית וכד'. לכן ארגונים מקדישים לא מעט מחשבה בבחירת כלי התגמול הנכון עבורם.

בשורה התחתונה – תוכניות תגמול הוני מייצרות 2 יתרונות בולטים:

הראשון:  יצירת מתאם בין האינטרסים של בעלי המניות בטווח הארוך לבין האינטרסים של העובדים

השני:  יתרון חשוב מנקודת מבטו של העובד – האפשרות למסלול מיסוי מועדף לעומת תגמול מזומן.

עם זאת, במקרה בו התגמול ניתן על-פי שווי המניה, חשוב להצביע על החיסרון המרכזי של התגמול ההוני. החסרון נובע מכך שהקשר בין ביצועי המנהלים לשווי המניה אינו חד ערכי.

בתוך כך, יתכן רישום של הוצאה חשבונאית בספרים על אף שבפועל לא שולם כל תגמול למשתתפי התוכנית.

כדי לשים דגש על היתרונות הברורים של תגמול הוני, מומלץ לבנות תוכנית מפורטת ומותאמת אישית לאופי החברה, עובדיה ומנהליה.

מדוע כדאי ליישם תוכניות תגמול הוני?

  • מסייעות לחברות לממש את האסטרטגיה העסקית שלהן
  • מביאות לשיפור התוצאות העסקיות לאורך זמן
  • מבססות את הקשר בין ביצועי החברה לבין תגמול עובדיה ומנהליה הבכירים
  • מגבירות את המוטיבציה של העובד ואת הזדהותו עם החברה
  • מקדמות שימור עובדים בחברה לאורך זמן

אנחנו ב-Compvision מלווים חברות וארגונים כבר למעלה מ-15 שנים ויוצרים עבורם תוכניות מפורטות, המסייעות להביא לכדי ביטוי את יתרונות השיטה.

מה כולל תהליך בניית תוכנית תגמול הוני?

  • הגדרת השותפים לתהליך בחברה: החל בבעלים ועד האחראי על גיבוש התוכנית ויישומה.
  • גיבוש תפיסת התגמול הקיימת בחברה: שיחות עם נציגי הבעלים וההנהלה הבכירה והבנת השקפת עולמם בנוגע להענקת תגמול הוני בחברה.
  • סקירת כלי התגמול הקיימים והמגמות בשוק: סקר שוק מקיף הבודק מה נעשה בארגונים וחברות הדומים במבנה שלהם ומהן המגמות השונות בתחום.
  • בניית חלופות למודל תגמול :בהתאם להחלטה על משתתפי התוכנית, להשקפת העולם של הבעלים, הדירקטוריון וההנהלה, לתרבות הארגונית בחברה ולנתונים רלוונטיים נוספים.
  • קביעת הפרמטרים של התוכנית הנבחרת: התייחסות לפרמטרים כמו כלי התגמול, תנאי ההבשלה (Vesting) , אורך חיי האופציות (או המניות), מחיר המימוש, הטיפול באופציות (או המניות) בעקבות סיום העסקה, אירוע של שינוי בעלות
  • בניית סימולציה לבחינת ההשפעה של שינויים בפרמטרים השונים - תקופת הבשלה, מחיר המימוש, אחוז הדילול, החלוקה בין העובדים על גובה התגמול, ההוצאה החשבונאית וכדומה.
  • גיבוש מודל סופי ואישור התוכנית בדרגים הרלוונטיים.
  • הסברה והטמעה פנים-ארגונית – כחלק בלתי נפרד מאפקטיביות התוכנית.

תגמול הוני מעורר לא מעט שאלות בקרב בכירים ובעלי ההשפעה בחברות וארגונים. באמצעות תהליך מובנה של בדיקת כדאיות, סקר שוק ובניית תוכנית פעולה מפורטת, ניתן לענות על השאלות האלו ולצאת לדרך בראש שקט.

המומחים של Compvision מלווים אתכם בבניית התוכנית הזו וקבלת התשובות הרלוונטיות לאורך הדרך.

לפרטים נוספים ולקביעת פגישה – צרו איתנו קשר ונחזור אליכם בהקדם.