מבנה מערך העיסוקים (Job Architecture)

כל ארגון, אפילו ארגון קטן המעסיק עשרות עובדים בודדים, משלב מוקדם יחסית של התפתחותו נדרש לנהל תהליכים ארגונים שונים תוך התבססות על מערך העיסוקים הארגוני.

עיסוק (או תפקיד) מהווה "אבן בנייה" בסיסית בתשתית אשר מאפשרת לארגון לקבוע ולנהל בצורה אפקטיבית מדיניות במגוון נושאים קריטיים לתפקודו – מבנה ארגוני ותקינה, הגדרת פורומים ארגוניים שונים, מדיניות שכר ותנאים נלווים ועוד'.

  • האם מאז הקמתו גדל מאוד מספר העיסוקים בארגונכם, לעתים ללא הצדקה, והדבר מפריע לתהליכי עבודה תקינים?
  • האם הרגשתם פעם שיחידות ארגוניות שונות לא מדברות בשפה אחידה בכל הנוגע לשמות ולהגדרות העיסוקים?
  • האם לעיתים עובדים מסוימים "זוכים" לשמות עיסוק שונים ולטייטלים מיותרים על אף שעיסוקם דומה או אף זהה לשל אחרים?
  • האם לעיתים תחת אותו שם עיסוק משובצים עובדים בעלי מאפיינים תעסוקתיים ומסלול התפתחות שונה לחלוטין?
  • האם ניתן לבצע בארגונכם השוואה רוחבית בין קבוצות העובדים השונות כבסיס לקביעת זכאות לתנאים נלווים שונים (רכב חברה/ קרן השתלמות/ תגמול הוני וכד?)

אם התשובה לשאלות הללו או אפילו לחלקן היא "כן", יש מקום לשפר את מערך העיסוקים בארגונכם. אז ממה מתחילים?

התהליך כולל כמה צעדים שבאמצעותם ניתן להגדיר את הדברים הבאים:

  • תיאורי תפקידים
  • התארים (Titles) בארגון
  • מדרג ארגוני
  • מסלולי קידום וקריירה
  • קטלוג עיסוקים ארגוני

כיצד יצירת מבנה מערך העיסוקים תורמת לארגון?

אלו הם כמה יתרונות של יצירת המערך:

  • אמון של העובדים בארגון – בהירות, שקיפות ותאום צפיות לגבי התפתחות העובדים בארגון = שימור העובדים הטובים
  • יותר רציונלי ופחות אמוציונלי – כללים ברורים לגבי התארים בארגון
  • יעילות והתנהלות פיננסית נכונה – חסכון בזמן וכסף בתחזוקת תשתית העיסוקים
  • שחרור זמן ניהולי יקר למנכ"ל – הקטנת מספר הפעמים בהם נדרשת החלטת מנכ"ל
  • תשתית מקצועית ומודרנית לניהול העובדים בארגון
  • יצירת שפה אירגונית משותפת לגבי תפקידים/עיסוקים/תארים/היררכיה

אם אתם מעוניינים בפרטים נוספים ורוצים לצאת לתהליך הגדרת תשתית העיסוקים בחברה, צרו איתנו קשר לקביעת פגישה – ונשמח לעזור.